lördag 28 mars 2009

Kritisera guds budbärare på jorden?

Några jag känner är ganska religiösa och det händer att dom går till kyrkan. Själv går jag aldrig
dit med avsikt att tillbe en gudomlig diktator.

Dom undrar varför jag aldrig går dit och frågar mig ibland om jag inte tror på gud, himmel, helvete och allt det andra fantastiska som det pratas så mycket om i de heliga böckerna.

Dom tycks för övrigt inte vara överens om vilken bok som är den rätta heliga boken. Det finns också nästan oändligt många varianter av "samma" religion...

Jag svarar att jag inte förstår hur en vanlig människa (en präst) kan tala till församlingen (sin flock) som om denne vet exakt vad gud vill. Att påstå att man har kännedom om vad gud vill, via kanaler som vi andra inte har tillgång till är väl, en smula tveksamt om inte gränsande till vansinne.

Varför ska man överhuvudtaget lyssna på en person som påstår sig veta var du kommer efter din död? Man skulle kunna ställa frågan: Har du varit död någon gång? Har gud berättat för dig vad som väntar efter min död? Om svaret är nej, är det då inte väldigt troligt att du inte har den minsta aning om vad du pratar om?

Om det enda argumentet är att det står i de heliga skrifterna, måste frågan vara: Tror du på tomten, tandfen och andra sagofigurer också? Dessa finns ju också väldokumenterade i böcker, visserligen i huvudsak barnböcker men bibeln är ju i huvudsak inriktad på att indoktrinera och kuva barn så liknelsen är hållbar.

2 kommentarer:

Tom J sa...

Det här med att tro. På en Gud. Det är lika gammalt som människan själv. Vi har förmodligen ett stort behov av att tro. Mest för oss personligt, men även socialt.

Jag själv tror på en "Gud", men är inte bokstavstroende. Men jag tror att vår värld/tillvaro/befinnelse inte kan ha skett genom en slump. Kanske är det "a shot in the dark", men jag tror att det finns en slags "intelligens" som ligger bakom alltihop.

Med vänlig hälsning
Tom
www.tomweb.nu

Micke sa...

Hej Tom!

Trevligt att du kommenterar mina inlägg, fortsätt gärna med det!

Jag kan tyvärr inte tro på någon högra makt som har startat vårt kosmos, vårt liv eller bryr sig om våra öden. Efter att ha läst böcker av bland andra Richard Dawkins kan jag inte förmå mig att tro utan minsta antydan till bevis, vilket är precis det som förväntas av oss, om man frågar de religiösa. Att tro är ju en dygd... När det kommer till slumpen att vi finns här vill jag bara kort säga att det svåra är bara hur liv uppstod, allt annat är evolution och det naturliga urvalet, inga konstigheter. Att livet uppstod är egentligen det som är knepigast att förklara men det finns många bra teorier som inte inbegriper gud.