söndag 21 juni 2009

Uppvaknandet som kom försent

En lysande artikel som mycket pricksäkert skriver om hotet från de religiösa krafterna.
Tyvärr kommer detta alltför sent för att rädda oss från det mörker som nu sänker sig över den yttrandefrihet som vi ser som självklar.

Jag befarar att kampen mot förnuft och humanism snart är vunnen av de religiösa bigotterna. Beslutet i FN att tolka religionskritik som straffbart (FN resolution 62/154) är enligt min åsikt det värsta som kunde hända om yttrandefrihet ska vara värt namnet.

Detta gör det olagligt att kritisera religion och även teokratier som ju är styrda av gud. Vi kan som en konsekvens av resolutionen inte kritisera teokratiska diktaturer som till exempel Iran.

Att det finns plats för en resolution som detta i en modern värld smärtar mig mycket. Inte så mycket för min egen skull utan för de ungdomar som måste växa upp i denna nya mörka tid som i mina ögon bara ligger några lagändringar från att falla tillbaka till inkvisition och häxjakt.

Inga kommentarer: